In 1957 realiseerde Edmond Pery zijn eerste carrosserie op een gebruikt VW Kever onderstel.  Het resultaat was een voor die tijd zeer elegante gestroomlijnde wagen met een "T-roof" (een wegneembaar dak in twee delen).  Deze wagen werd indertijd bekroond met de eerste prijs voor speciale carrosserie in de "Concour d'élégance de Chaudfontaine".

De feitelijke geschiedenis van het bedrijf begint echter pas wanneer Edmond Pery een zekere Bruno Vidick ontmoet.  Deze laatste volgde carrosserieleer in een school in Luik waar Edmond Pery zijn leraar was.  Beiden waren rasechte autoliefhebbers en ze raakten al snel bevriend.  Op een zeker ogenblik besluiten ze om samen in kleine series auto's te gaan bouwen.

In 1961 stichtten ze de firma APAL (Application Polyester Armé Liègois), vrij vertaald : "Luikse toepassingen van gewapend polyester".  Bruno Vidick werd de administratieve manager, en Edmond Pery nam de technische leiding in de pas opgerichte zaak.

Aanvankelijk werden er nog industriële onderdelen allerhande gefabriceerd.  Maar niet lang daarna zag ook het eerste prototype van de Apal Coupé het daglicht.  De Coupé was een mooie sportwagen op basis van VW-mechaniek met een gestroomlijnde polyester carrosserie  waarvan de contouren sterk doen denken aan de Porsche Carrera Abarth van 1959.  (Vermits Apal een polyester verwerkend bedrijf was lag de klemtoon al van bij het begin op de verbetering van bestaande of de vormgeving van nieuwe koetswerken).

Deze prachtige Apal Coupé maakte zoveel indruk dat de Forges de Zeebrugge gratis een werkplaats van 600 m² ter beschikking stelde in Herstal, waar het pas opgerichte APAL de productie van de Coupé kon starten.

De firma APAL kon ook rekenen op de steun van D'Ieteren, de invoerder van Volkswagen in België.  Via hen geraakte APAL aan splinternieuwe Kever-onderstellen.  Deze losse onderstellen waren zeer belangrijk voor de nieuwe Luikse autoconstructeur.

De geleende hal in Herstal werd binnen de kortste keren te klein, waarop APAL verhuisde naar de huidige fabriek te Blégny.

In 1963 richtte men zich bij APAL ook op de autosport.  De veel lichtere Apal Coupé's waren erg succesvol in de comptetitie tegen de 30% zwaardere Porsches.  De Coupé's werden ook ingezet in grote marathon autowedstrijden, zoals de legendarische Rally Luik - Sofia - Luik.

In 1965 ontstond er een hechte vriendschap tussen Edmond Pery en Roland D'Ieteren, zoon van Pierre D'Ieteren, de grote invoerder van VW in België.  De vele buitenlandreizen (USA, UK, ...) van Roland lieten deze zakenman toe om de Luikse constructeur regelmatig te tippen over op komst zijnde trends en nieuwigheden in de automobielsector.  Op een van zijn reizen naar de Verenigde Staten ontdekte hij ook de ginds erg populaire Formula Vee.  Roland D'Ieteren adviseerde Edmond Pery en bezorgde hem ook de ontwerpgegevens, waardoor ze bij APAL onmiddellijk met de productie van Formula Vee racewagens voor Europa van start konden gaan.

Edmond Pery kreeg op verschillende wedstrijden de gelegenheid om zijn slechts 375 kg wegende Apal Formule V te presenteren.  Op de Nurburgring in Duitsland ontmoette hij een belangrijke VW-dealer uit de streek van Hamburg.  Met de hulp van deze man kreeg Edmond Pery het voor mekaar om de Duitse actrice en showbiz artieste Elke Sommer enkele rondjes plaats te laten nemen achter het stuur van zijn Formule V.  Daardoor waren uiteraard alle camera's gericht op de APAL bolide.  Een geweldige publiciteitsstunt zo bleek, want vanaf dan vielen bij APAL bestellingen uit heel Europa in de bus.  Van 1965 tot 1968 werden er 375 van deze Formula Vee monoplaces verkocht. 

Het plotse einde van de productie van de Apal Formule V is te wijten aan een dramatisch ongeval.  In 1968 bezocht Edmond Pery een Formula Vee wedstrijd op het circuit van Francorchamps.  Hij maakte er kennis met een sympathieke Belgische piloot.  Een beetje later liet deze man het leven toen hij in de afdaling van de "Masta" tegen topsnelheid met één wiel in het gras naast piste terechtgekomen was.  Diezelfde dag nog, kwam Edmond Pery naar de APAL fabriek en besliste dat het onderstel met nummer 375 het laatst geproduceerde exemplaar van de Formule V zou worden.


 



Rond die tijd was overzee de buggyrage flink bezig en kende hier een paar jaar later ook zijn opgang. Het was ook weer Roland D'IETEREN, die bij terugkeer uit de USA, de firma APAL kon overtuigen met de bouw van de buggy te beginnen. Het eerste exemplaar op verkort keverchassis werd in de VW-fabriek in Wolfsburg voorgesteld en slaagde in de Duitse homologatietest Buggy C.
Eens voorgesteld op het Autosalon van Parijs in oktober 1969 kwamen 150 bestellingen binnen. Bij Apal begon de succesvolle seriebouw en verkoop van de gekende buggymodellen, aanvankelijk verkocht als kit met montagehandleiding, maar later ook als volledig afgewerkt voertuig met allerlei optionele mogelijkheden en motorisatie. Deze activiteit veroorzaakte ook de definitieve en succesvolle doorbraak van de Luikse constructeur in de sportautosector.

Er is ook nog een korte buggysamenwerking geweest met Claude THIRY van Ritter Works uit het Luikse. Dit was het enige bedrijf in België dat met de toestemming van VW Wolfsburg chassis officieel kon en mocht inkorten. Ze stonden ook in voor de homologatie van Ritter buggies. Claude THIRY ging echter na korte tijd zijn eigen weg in de buggybouw.

Eind 1969 brak bij A.P.A.L. helaas een hevige brand uit en de ganse fabriek met de kantoren werden volledig vernield. Ook de archieven gingen toen volledig verloren. Maar in augustus 1970 al werd de productie terug verdergezet in een nog niet volledig afgewerkte fabriek. Een massa bestellingen lieten de onderneming gelukkiglijk deze toch niet te onderschatten tegenslag overleven.

In de periode 1968 - 1973 werden de populaire Apal buggies in verschillende modellen en in meer dan 5000 exemplaren geproduceerd en in Europa verkocht. Een aantal types werden succesvol ingezet in verschillende belangrijke off-road wedstrijden. Ze domineerden indertijd herhaaldelijk de 4x4's.

Het zijn deze Apal's, die vandaag de dag nog steeds in een behoorlijk aantal (mogelijk een 200-tal) in ons land door hun eigenaars met veel liefde, kosten en zorgen vertroeteld worden. Ze zijn immers een stuk nog levende Belgische autogeschiedenis.

Vanaf 1983 tot 1994 realiseerde APAL ook nog een 700-tal replica's van de Porsche Speedster van 1955. De met het origineel concept sterk overeenstemmende replica werd gemonteerd op een verkort en versterkt VW-keverchassis.

Er zijn nog slechts een twintigtal exemplaren ervan in België en een relatief klein aantal in de rest van Europa. Vele werden destijds geëxporteerd naar Japan. Van een bestelling van liefst vijftig exemplaren in één keer is geweten.
Er kwamen er ook nog terecht in de UK en de USA.

In 1984 werden ook nog twee exemplaren van de APAL Francorchamps gebouwd. Het was een sportieve, betrouwbare prestigewagen met afneembaar dak. Hij was opgebouwd, vertrekkende van een complete Mercedes 190E, waarvan bepaalde onderdelen bewaard werden. Die donorcar werd dan voorzien van nieuw ontworpen carrosseriedelen. Het was weliswaar een prijzige, maar ook een geraffineerde wagen, voorzien van vele opties zoals electrische ruiten, stuurbekrachtiging e.a. snufjes.

Acht maanden na de projectstudie al werd het eerste exemplaar met aluminium carrosserie voorgesteld op de Grote Prijs van de Formule 1 te Francorchamps. Slechts één maand later werd een wit exemplaar met polyestercarrosserie voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt van 1985. Daar is toen het project dan ook spijtig genoeg definitief gestopt.

De laatste realisatie in de autoproductie van APAL was de Sport One. Het betrof wel een heel bijzondere sportwagen. Het was een Pontiac Fiero, die omgebouwd werd naar een erg op de Ferrari F40 lijkende sportwagen. Hoeveel er daarvan gemaakt zijn, noch waar en aan wie ze verkocht zijn, is altijd een goed bewaard geheim gebleven.

De autoproductie werd bij A.P.A.L. definitief beëindigd in 1994.

Er kan gerust gesteld worden dat het Luikse bedrijf A.P.A.L. groot succes heeft gekend met zijn autobouw en een belangrijk gegeven is op het vlak van onze inlandse autogeschiedenis, vooral dan in de sixties en de seventies.

Dat onze inlandse autobouw plots uitdoofde en de constructeurs in België het spijtig genoeg één voor één hebben opgegeven is beslist te wijten aan de sinds juni 1969 alsmaar toegenomen zéér verstrengende technische eisen en reglementeringen voor voertuigen, samen met de enorme technische evolutie in de autoindustrie en de electronica-toepassingen.

In 1972 werd bij A.P.A.L. gelukkiglijk naast de autobouw ook de productie gestart van o.a. luxueuze badkamers in polyester. Deze kenden onmiddellijk een groot succes, waardoor de onderneming een snelle groei kende. Er werden jaarlijks een paar duizend baden uitgevoerd naar heel Europa, de Verenigde Staten en het Midden Oosten. Het economisch belang van de firma en de tewerkstelling bleven ondanks alles veiliggesteld.

Vanaf 1982 begon APAL bijkomend aan de fabricage van design kraanwerk en de verdeling ervan in de Verenigde Staten.

Vanaf 1996 startte de ontwikkeling van de Bensberg badkuip, speciaal ontworpen voor andersvaliden en om hoogzwangere vrouwen voor te bereiden op, te ontspannen voor en te helpen bij de bevalling onder water. Deze speciale medische badkuip werd in productie genomen en reeds door meer dan 700 Europese ziekenhuizen aangekocht. Het bedrijf werd wereldgekend om zijn prachtige en kwalitatieve producten.

In juni 2008 echter ging het gekend Belgisch bedrijf failliet omdat het, net als vele andere ondernemingen, de harde concurrentie met bedrijven uit Oost-Europa en China en de gevolgen van de economische recessie niet meer aankon.

Een Italiaanse firma kocht de productie van badkuipen over bij de verkoop van het bedrijf door de Rechtbank van Koophandel aangestelde curator.
De heer Edmond Pery heeft, ondanks de thans goed merkbare tekenen van zijn hoge leeftijd, echter de merknaam Apal nog symbolisch kunnen redden door de afkoop ervan. Deze bezorgdheid voor zijn en "ons" merk is op zijn minst lovenswaardig

Op 9 april 2009, bij gelegenheid van een zoveelste bezoek aan de heer Edmond Pery, stonden de fabrieksgebouwen "te huur / te koop" en betekent het definitief en betreurd einde van toch een merkwaardig succesverhaal.







In 1961 Stichtte Edmond Péry de société Apal. APAL staat voor "Application Polyester Armé Liègois", vrij vertaald "Luikse toepassingen van gewapend polyester". De productie werd opgestart in een hal die gratis ter beschikking werd gesteld door de Forges de Zeebrugge te Herstal.

Allerhande industriële onderdelen werden er gefabriceerd. Niet lang daarna zag ook het eerste prototype van een polyester coupé-carrosserie het daglicht. Vermits Apal een polyester verwerkend bedrijf was (en nog is) lag de klemtoon van bij het begin op de verbetering van bestaande of de vormgeving van nieuwe koetswerken.

De geleende hal werd binnen de kortste keren te klein waarna Apal zijn intrek nam in de huidige fabriek te Blégny. Apal kende een stijgend succes met zijn auto's. Het bedrijf bouwde verschillende wagens met type-goedkeuring en stond ook zelf in voor de marketing ervan in Europa. Het ging hierbij zowel om originele kits voor bestaande voertuigen als om volledig nieuwe voertuigen. Meestal maakte men gebruik van een bestaand onderstel of werkte men met bestaande mechanische componenten.

In 1968 & 1969 worden er 10 exemplaren gebouwd van de Apal Horizon, een sportieve tweezitter met centrale motor.

In 1974 wordt een prototype terreinwagen ontworpen voor het Nederlandse Daf. Wanneer het project afgewerkt is, wordt Daf overgenomen door Volvo waarna het project wordt stopgezet.

In 1992 start het project Vario voor VW Wolfsburg. Door de economische crisis bij VW wordt ook dit project afgeblazen.

De laatste jaren werkte het bedrijf vooral in onderaanneming aan industriële onderdelen voor wagens (speciale koetswerken) en beperkte series.
Zo bijvoorbeeld een speciaal dak voor Mercedes en de wedstrijdwagens voor Dubois' Racing VW Fun Cup.
Daarbij dient ook vermeld dat Apal ook old-timers restaureert.

Apal concentreert zich verder op de kwalitatieve sanitaire polyesterproducten. De omzet met deze producten maakte reeds vroeger 80% van het totale zakencijfer uit. Heden vinden ieder jaar 2000 badkuipen hun weg naar alle Europese landen, het Midden Oosten en de VS.


Edmond PERY
APAL - s.à.r.l. Application Polyester Armé de Liège
25, rue de la Fontaine
Blegny-Trembleur (Liège)
Belgique







In 1961 Stichtte Edmond Péry de société Apal. APAL staat voor "Application Polyester Armé Belge", vrij vertaald "Belgische toepassingen van gewapend polyester". De productie werd opgestart in een hal die gratis ter beschikking werd gesteld door de Forges de Zeebrugge te Herstal.

Allerhande industriële onderdelen werden er gefabriceerd. Niet snel daarna zag ook het eerste prototype van een polyester coupé-carrosserie het daglicht. De geleende hal werd binnen de kortste keren te klein waarna Apal zijn intrek nam in de huidige fabriek te Blégny. Apal kende een stijgend succes met zijn auto's.

Tussen 1961 en 1965 worden een 150-tal Apal coupés verkocht op basis van een Volkswagen-chassis. Ongeveer dertig bezitten Porsche mechaniek.

In 1965 heeft een toenmalige student, Roland D'Ieteren, het idee om ook een monoplace Formule V te ontwerpen. Deze raceauto wordt voorgesteld in april 1965 op het Circuit van Zandvoort.

In 1966 & 1967 worden zelfs 200 Triumph Spitfires getransformeerd. Van 1967 tot 1968 worden er vijftig Apal Muschang's geproduceerd, een terreinwagen op basis van de Renault R4 met twee- of vierwielaandrijving.

In 1968 produceerde Apal 32 exemplaren van de Samtrack, een terreinwagen met centrale besturing en met het mechaniek van een Volkswagen 1600. In 1968 & 1969 worden er 10 exemplaren gebouwd van de Apal Horizon, een sportieve tweezitter met centrale motor.

Eind 1969 wordt dan de productie begonnen van de bekende Apal Buggy op het platform van de Volkswagen "Kever". Apal bouwt van 1969 tot 1981 ongeveer 5500 exemplaren. De auto's worden geëxporteerd naar 20 landen waaronder vele Europese landen maar o.a. ook Angola.

In 1974 wordt een prototype terreinwagen ontworpen voor het Nederlandse DAF. Wanneer het project afgewerkt is, wordt DAF overgenomen door Volvo waarna het project wordt stopgezet. In 1982 bouwt Apal een replica van de Porsche 356 Speedster.

In 1985 wordt een nieuw project gerealiseerd voor een Amerikaans bedrijf. Apal dient 2 prototypes te bouwen: de Apal Francorchamps. De Amerikaanse dollar staat op dat moment 64 Bfr. Na voleindiging van het project staat de dollar op 42 Bfr. De waardevermindering van 35 % maakt verdere samenwerking onmogelijk.

In 1992 start het project Vario voor Volkswagen Wolfsburg. Door de economische crisis bij Volkswagen wordt ook dit project afgeblazen. In 1998, na 700 exemplaren stopt Apal met de productie van de Speedster. Dit is tevens het eindpunt van de autoproductie. In Duitsland worden nog een tijdlang kitcars gemaakt.







APAL (Application Polyester Armé Liège) is een bedrijf, opgericht in 1961 door Edmond Péry.

Apal is bekend geworden door de bouw van buggy's met opbouw uit polyester. Deze konden geplaatst worden op een chassis van de Volkswagen kever. Het met 27,3 cm ingekorte chassis was voorzien voor een tweepersoons versie (Buggy C) van de buggy, een onverkort chassis voor een vierpersoons versie (Buggy L). Brede velgen, kuipzetels en een open dak vervolledigden de dune-buggy. Van deze twee versies werden om en bij de 5500 exemplaren geproduceerd. Daarmee is het het populairste model van Apal ooit. Het bedrijf deed mee in de Formule V.

De eerste APAL was de in 1961 gepresenteerde Apal Coupe op keverbasis. Daarvan werden er tussen 1961 en 165 een 150 verkocht. Van 1966 tot 1967 bouwde Apal een coupe opbouw voor de Triumph Spitfire. Van 1967 tot 1968 bouwde het bedrijf op basis van de Renault 4 een vijftigtal Muschangs. Dit waren kleine open terreinwagentjes, voornamelijk met tweewielaandrijving. Een tiental kreeg wel vierwielaandrijving.

In '68 volgde de Samtrack. Dit was ook een klein terreinwagentje met mechaniek van de VW1600, maar op een speciaal voor deze wagen ontwikkeld buizenchassis. Hij had drie plaatsen vooraan en met achterbank was er plaats voor 5.

In '69 bouwde men weer op kever-onderstel de Auki, een ontwerp van 2 Zwitsers naar het model van de Ford T. De mallen werden 3 jaar later gewisseld met een Engelse constructeur tegen mallen voor de buggy Jet die Apal zelf met wat wijzigingen geproduceerd heeft. De Buggy C en L werden gemaakt van '69 tot '81.

Van '81 tot '98 produceerde Apal de Speedster, een replica van de Porsche 356 Speedster. Natuurlijk opnieuw een wagen gebouwd op het ingekorte kever-chassis. Er werden een 700-tal speedsters verkocht. Met het stoppen van de productie van de Speedster kwam er bij Apal definitief een eind aan de autoproductie.

In '86 presenteerde Apal de Francorchamps op het Brusselse Autosalon. De wagen was ontworpen in opdracht van Amerikaanse investeerders, maar kwam door een koersval van de dollar nooit in productie. De 2 wagens die op het Autosalon stonden zijn de enige twee die ooit gebouwd zijn.

Een bedrijf uit Duitsland had de mallen voor de buggy's overgenomen, maar door strenger geworden eisen werd de productie van deze wagens omstreeks 1996 gestaakt.

Edmond Péry is nog steeds directeur, van Apal et Sunset, dat sinds 1972 gespecialiseerd is in het vervaardigen van badkamers.






APAL (Application Polyester Armé Liège) is een bedrijf, opgericht in 1961 door Edmond Péry. Het bedrijf deed mee in de Formule V. Apal is bekend geworden door de bouw van buggy's met opbouw uit polyester. Deze konden geplaatst worden op een chassis van de Volkswagen kever. Het met 27,3 cm ingekorte chassis was voorzien voor een tweepersoons versie (Buggy C) van de buggy, een onverkort chassis voor een vierpersoons versie (Buggy L).



Property

Value



dbpedia-owl:abstract

?Apal is a small scale automobile company originally from Belgium. It is now based in Germany.
?Apal war eine kleine belgische Autofabrik. Inzwischen hat das Unternehmen die Fertigung umgestellt und produziert Luxus-Badezimmer. Die Marke „Apal“ ist von einem deutschen Unternehmen übernommen worden.
?La société Apal (Application Polyester Armé Liège) est une société automobile belge fondée en 1961 à Blegny-Trembleur près de Liège par Edmond Perry et Bruno Vidick dans le but de construire des copies de modèles de sport célèbres. Ils réalisent d'abord un petit coupé sportif sur base VW. Ensuite, Apal fabrique des monoplaces de Formule Vee mais c'est surtout avec les buggies que, durant les années 1970, la marque va construire sa renommée. Dans les années 1980, tout en continuant à produire quelques buggies, Apal se reconvertit dans la fabrication d'une réplique de Porsche 356 Speedster, elle aussi sur base du châssis de la VW coccinelle. Les activités d'Apal cessent au milieu des années 1990.
?APAL (Application Polyester Armé Liège) is een bedrijf, opgericht in 1961 door Edmond Péry. Het bedrijf deed mee in de Formule V. Apal is bekend geworden door de bouw van buggy's met opbouw uit polyester. Deze konden geplaatst worden op een chassis van de Volkswagen kever. Het met 27,3 cm ingekorte chassis was voorzien voor een tweepersoons versie (Buggy C) van de buggy, een onverkort chassis voor een vierpersoons versie (Buggy L). Brede velgen, kuipzetels en een open dak vervolledigden de dune-buggy. Van deze twee versies werden om en bij de 5500 exemplaren geproduceerd. Daarmee is het het populairste model van Apal ooit. De eerste APAL was de in 1961 gepresenteerde Apal Coupe op keverbasis. Daarvan werden er tussen 1961 en 165 een 150 verkocht. Van 1966 tot 1967 bouwde Apal een coupe opbouw voor de Triumph Spitfire. Van 1967 tot 1968 bouwde het bedrijf op basis van de renault 4 een vijftigtal Muschangs. Dit waren kleine open terreinwagentjes, voornamelijk met tweewielaandrijving. Een tiental kreeg wel vierwielaandrijving. In '68 volgde de Samtrack. Dit was ook een klein terreinwagentje met mechaniek van de VW1600, maar op een speciaal voor deze wagen ontwikkeld buizenchassis. Hij had drie plaatsen vooraan en met achterbank was er plaats voor 5. In '69 bouwde men weer op kever-onderstel de Auki, een ontwerp van 2 Zwitsers naar het model van de Ford T. De mallen werden 3 jaar later gewisseld met een Engelse constructeur tegen mallen voor de buggy Jet die Apal zelf met wat wijzigingen geproduceerd heeft. De Buggy C en L werden gemaakt van '69 tot '81. Van '81 tot '98 produceerde Apal de Speedster, een replica van de Porsche 356 Speedster. Natuurlijk opnieuw een wagen gebouwd op het ingekorte kever-chassis. Er werden een 700tal speedsters verkocht. Met het stoppen van de produktie van de Speedster kwam er bij Apal definitief een eind aan de autoproduktie. In '86 presenteerde Apal de Francorchamps op het Brusselse Autosalon. De wagen was ontworpen in opdracht van Amerikaanse investeerders, maar kwam door een koersval van de dollar nooit in productie. De 2 wagens die op het Autosalon stonden zijn de enige twee die ooit gebouwd zijn. Een bedrijf uit Duitsland had de mallen voor de buggies overgenomen, maar door strenger geworden eisen werd de produktie van deze wagens omstreeks 1996 gestaakt. Edmond Péry is nog steeds directeur, van Apal et Sunset, dat sinds 1972 gespecialiseerd is in het vervaardigen van badkamers.







In 1961, Edmond Péry founded the societe Apal. APAL stands for "Application polyester Arme Liegois", free translation : "applications of armed fiberglass in Liege". Production was started in a hall which was made available for free by the Forges the Zeebrugge at Herstal.

All kinds of industrial components were fabricated. Not long afterwards they also realized the first prototype of a fiberglass coupé-body. Since Apal was (and still is) a fiberglass company was, that's why, from the early beginning they concentrated on the improvement of existing and the design of new bodies.

Within a short time, the borrowed hall became too small, and Apal moved to the current factory in Blégny. Apal experienced a rising success with its success. The company built several vehicles with type approval and also did their own marketing for these products in Europe. It concerned both original kits for existing vehicles and entirely new designed vehicles. Generally they made use of an existing chassis or worked with existing mechanical components.

In 1968 & 1969, 10 copies were built of the Apal Horizon, a sporty two-seater with mid-engine.

In 1974 they developed a prototype all-terrain car for the Dutch Daf. When the project is finished, Daf was taken over by Volvo, who stopped the realization of this project.

In 1992 the project Vario for VW Wolfsburg starts. But due to the economic crisis at the VW company, also this project never reached the finish line.

The last years the company was mainly active as a subcontractor in the field of industrial components for cars (special body design) and limited series. Good examples are a special roof for Mercedes and the competition cars for Dubois' Racing VW Fun cup. Also worth mentioning is that Apal restored vintage cars.

Apal concentrates further on high quality sanitary fiberglass products. The generated income from these products already was good enough for 80% of the total business figure in the early years.

Now, every year 2000 bathtubs find their way to customers in all the European countries, the Middle-East and the USA.







Apal is a small scale automobile company originally from Belgium. It is now based in Germany.

Phase 1 -APAL - s.à.r.l. Application Polyester Armé de Liège (1961-1998)
Glass-fibre specialist Edmond Pery founded this small automobile manufacturing company in Blegny-Trembleur ( Liège), Belgium in 1961. Pery presented his first model, a GT coupe with gull-wing doors, propelled by Volkswagen or Porsche engines at the Brussels Autosalon (or Salon auto de Bruxelles ) in 1962.
In 1965, Apal started producing a Formule V single-seater.

Between 1968 and 1973, about 5000 glass-fibre bodies were produced for different buggy models such as Apal Buggy, Apal Rancho, Apal Jet, Apal Avvi, Apal Corsa (with gull-wing doors) and Apal Horizon.

The most successful model was called the Apal Speedster and is a replica of the Porsche 356 model, built on a VW Beetle floorplan. Altogether 700 were completed between 1981 and 1994.

The last model, named the Apal Sport One, based on Pontiac Fiero, appeared in 1992.

Edmond Pery also designed an all-road prototype for DAF in 1974 and another prototype for Volkswagen in 1992. The small firm produced and sold all models in limited numbers.

Phase 2 - Apal Gmbh, Germany (1998- to date)
The original Belgian company went down in 1998. Apal Gmbh, a German company of Ostercappeln, bought all the spare parts and restarted production of the Apal Speedster.
As of 2006 the company has stopped production of ready-built cars and now only sells kits and spare parts.






La société Apal (Application Polyester Armé Liège) est une société automobile belge fondée en 1961 à Blegny-Trembleur près de Liège par Edmond Perry et Bruno Vidick dans le but de construire des copies de modèles de sport célèbres. Ils réalisent d'abord un petit coupé sportif sur base VW. Ensuite, Apal fabrique des monoplaces de Formule Vee mais c'est surtout avec les Buggy à châssis allemands et à carrosserie en polyester que, durant les années 1970, la marque va construire sa renommée. A sa plus belle époque, la marque a sorti cinq voitures par jour, avec une soixantaine de travailleurs.

Dans les années 1980, tout en continuant à produire quelques buggies, Apal se reconvertit dans la fabrication d'une réplique de Porsche 356 Speedster, elle aussi sur base du châssis de la VW coccinelle.

Les activités automobiles d'Apal cessent au milieu des années 1990. La société a continué dans le domaine sanitaire. Elle a fabriqué des baignoires en plastique armé, des cuves à portes, pour personnes âgées ou handicapées, des bassins de massages, ou encore une baignoire dite Bensberg pour les accouchements sous eau.

A la mi-juin 2008, le tribunal prononce la faillite.







1960's


Apal est créée, à Blégny-Trembleur près de Liège, en 1961 par Edmond Perry et Bruno Vidick.

Ils présenteront au Salon de BRUXELLES de 1962 un très joli coupé GT deux portes à moteur VW ou PORSCHE (1 50 exemplaires dont une trentaine à mécanique PORSCHE).

En 1965, Apal sera le précurseur de la fabrication des monoplaces de Formule Vé (350 exemplaires en Europe) et se spécialisera ensuite dans les buggies dont 5.000 carrosseries seront produites de 1968 à 1973 (BUGGY, RANCHO, JET, AVVI) et dont certains modèles tels la CORSA à portes papillons ou L'HORIZON, (1968-1969 ± 1 0 exemplaires) seront particulièrement élaborés.



1980's


Connu pour ses répliques de la PORSCHE 356 (APAL Speedster) dont la production s'étendra de 1981 à 1994 (± 700 exemplaires) Apal ne parviendra pas à passer au stade de la production de son prototype APAL FRANCORCHAMPS élaboré sur base de la MERCEDES 190E en 1984, et dont seulement deux exemplaires seront construits.



1990's


En 1992, apparaît l'APAL SPORT ONE kitée sur la base de la PONTIAC FIERO, mais la vente de ce modèle restera confidentielle.

Edmond PERY sera également l'auteur d'un prototype de véhicule tout terrain conçu pour DAF en 1974 et du projet VARIO d'un design très élaboré conçu pour VW en 1992.

Les activités d'Apal cessent en 1994.







1965 fête le début d'une grande amitié entre Edmond PERY et Roland D'IETEREN, fils du célèbre importateur.Les nombreux voyages qu'il effectue aux USA lui permettent de conseiller fort intelligemment le constructeur liégeois quant aux tendances futures de la mode automobile. C'est ainsi qu'il découvre la formule V très en vogue là-bas. Bien vite, la société APAL se met au travail et produit, début 1965, la 1ère formule V en Europe.



Il s'agit d'une monoplace de 375 kgs utilisant des éléments mécaniques issus de l'incontournable VW Coccinelle!

Edmond PERY qui profitait de différentes courses pour présenter son nouveau bolide rencontre sur le circuit du Nurburgring un monsieur qui se présente comme étant le plus grand vendeur au monde de Volkswagen, celui-ci tenant une colossale concession du côté de Hambourg. L'APAL fait d'autant plus sensation que toutes les caméras et objectifs présents ce jour se focalisent sur une charmante personne du nom de EIke SOMMERS, à l'époque vedette du show-business allemand et qui effectue quelques tours de roues au volant de la nouvelle Formule V APAL. Les commandes affluent de toute l'Europe. En 2 ans, la Société APAL fabriquera 375 Formules V de course qui seront livrées en Belgique, Italie, Suisse, France, Suède...



Pascal ICKX, excellent pilote et frère de notre Champion national, deviendra secrétaire du Club Formule V pendant 3 ans. En 1968, Edmond PERY assiste à Francorchamps à la course de Formule V. Il y fait la connaissance d'un sympathique pilote belge qui se tuera quelques instants plus tard dans la descente de Masta, mettant une roue dans l'herbe à la vitesse maximum. Ce même jour, notre constructeur rentrera à l'usine, le châssis qui s'y trouvait portait le n8 375 et il décida que ce serait le dernier, mettant ainsi fin à la production de la célèbre monoplace.

Fin 1968, Roland D'Ieteren, toujours lui, de retour des USA, se montre très enthousiasmé par la nouvelle mode là-bas. Le buggy qu'APAL ne tardera pas à construire se caractérise par une carrosserie en polyester montée sur un châssis VW Coccinelle. Il est le 1er à la présenter à l'usine allemande de Wolfsburg. Très vite, les dirigeants allemands apportent le soutien de l'usine et cette nouvelle AP AL réussit le test d'homologation allemand. Le buggy court, d'aspect plus sportif, s'obtient en raccourcissant le châssis de 273 mm et peut être fourni entièrement monté. Mais tout bon bricoleur peut monter une carrosserie moyennant l'acquisition du kit accompagné du manuel d'instruction de montage.



Présenté au Salon de Paris en octobre 1969, il Y obtient pas moins de 150 commandes fermes, un véritable record qui permet de débuter la fabrication en série! APAL a également produit à cette époque

Présenté au Salon de Paris en octobre 1969, il Y obtient pas moins de 150 commandes fermes, un véritable record qui permet de débuter la fabrication en série! AP AL a également produit à cette époque des hard-top avec hayon arrière et des capots avant en polyester à phares intégrés pour Triumph Spitfire.



Fin 1969, Edmond PERY livre personnellement le 1er buggy en kit qui part pour l'Autriche. Mais à la frontière, on lui apprend que l'usine de Blegny a entièrement brûlé. Il n'en reste rien. Tout a été entièrement détruit: l'usine et ses bureaux.



En août 1970, on retravaille dans l'usine de Blegny partiellement reconstruite et qui n'a pas de toiture. Le succès des commandes assurera la survie de l'entreprise et plus de 5.000 buggies seront produits, essentiellement sur base VW avec les modèles Buggy court ou long (classique), Auki (carrosserie rétro), et Jet (sportif avec hard-top, à portes papillon) ou sur base Renault 4 avec l'APAL Rancho.







Commence alors, et jusqu'en 1978, la grande épopée des rallyes tout-terrain, dont les plus connus étaient le Rallye Infernal ou le Rallye des Cîmes. Pour ces compétitions hors du commun, AP AL avait conçu, avec la collaboration de Muschang, un véhicule dont la carrosserie s'inspirait du buggy mais qui était entièrement conçu et prévu pour la course. Régulièrement, 10 personnes et 5 véhicules quittaient l'usine de Blegny pour s'en aller courir et faire l'assistance. Ce genre de compétition alignait jusque 25 AP AL sur un total de 150 engagés, celles-ci étant pilotées par des hommes comme Patrick ZANIROLI (vainqueur du Paris-Dakar) ou SUNHILL (également bien connu des milieux tout-terrain). Bien que n'ayant que 2 roues motrices, les AP AL dominaient régulièrement les 4 X 4. Une époque qui elle aussi aura laissé d'excellents souvenirs dans la mémoire d'Edmond PERY .



A partir de 1983, APAL entreprend la réalisation en petite série d'une réplique de la Porsche Speedster de 1955, surprenante de réalisme. Cette copie rigoureusement conforme à l'original est montée sur une plate-forme VW Coccinelle raccourcie et renforcée.



Il en existe seulement une vingtaine d'exemplaires en Belgique et relativement peu en Europe. Beaucoup ont été exportés vers le Japon qui en a commandé jusqu'à 50 unités en une seule fois!





La superbe APAL Francorchamps réalisée en 1984 à 2 exemplaires seulement n'a jamais pu être produite.

Construite comme une voiture sportive de prestige à toit amovible.



Partant d'une 190 complète (on reprenait la mécanique, le train roulant, pare-brise, tableau de bord, etc ...), les carrosseries repartaient en Allemagne chez un accessoiriste si bien que la mécanique seule revenait à 350.000 Frs. La marge de manoeuvre était largement suffisante pour produire un véhicule hors du commun, sportif mais fiable, dont le toit amovible pouvait se loger dans le coffre arrière, et disposant des raffinements réservés aux voitures de prestige ( vitres électriques, cervo-direction, etc ...).







La Région Wallonne est donc contactée fin 84 et le projet est estimé à 10 millions! 8 mois seulement après le début de l'étude, l'AP AL Francorchamps (le 1er exemplaire, la grise, est en tôle d'aluminium) est présentée en août au Grand Prix de Fl à Francorchamps et un mois plus tard, le 2ème exemplaire, la blanche, est terminé pour le Salon de Francfort en septembre.



La dernière réalisation automobile d'Edmond Pery : la FIERO (Pontiac recarrossée)